
Småsaker
med Pär Nordqvist

Foto: Skärmdump från SVT:s direktsändning 11 mars 2017.
FÅR ÅKA TILL KIEV. Robin Bengtsson med dansare blir Sveriges representant i ESC i Kiev i Ukraina i maj efter segern i Melodifestivalen.
Har Robin II någon chans i Kiev?
För fyra år sedan vann Robin Stjernberg Melodifestivalen och fick tävla för Sverige i Eurovision Song Contest i Malmö. I år skickar vi en annan Robin till Kiev i Ukraina för samma tävling. Lustigt nog har den förste Robin varit med och skrivit den andres låt, ”I can’t go on”. Årets Robin heter Bengtsson i efternamn och var med i ”Idol” för några år sedan. Han deltog även i förra årets Melodifestival, men lyckades inte så bra då.
Jag har inte skrivit några festivalkrönikor sedan 2015. I början av 2016 gick min mor bort, och när Melodifestivalen drog igång veckan därpå var min lust att krönikera mycket liten. Jag kände stark antipati mot festivalen igen, gillade inte låtarna och tyckte hela konceptet var passé. Jag kände bara en befrielse från att behöva skriva texter varje vecka, även om det innebar att min blogg nordas.se utarmades. Frans Jeppsson-Wall vann med ”If I were sorry.” Den låten tog jag aldrig till mitt hjärta, den var inte mitt val. Hade hellre sett tvåan Oscar Zia som segrare.
När sedan Eurovision Song Contest drog igång med semifinaler från Stockholm med Måns Zelmerlöw och Petra Mede som programvärdar kände jag ännu starkare motstånd. Det infann sig en sorts utbrändhetskänsla när man skulle titta på semifinalerna och finalen, ett tv-äventyr på ungefär sju timmar. Förra gången ESC gick i Sverige spelade jag in ALLT på dvd, det var superviktigt då. Nu tittade jag inte ens på allt. Det hela gick så långt att jag förordade att ESC skulle läggas ned, Melodifestivalen likaså. Hejade inte på Sverige under omröstningen, kändes nästan fel att Frans blev femma med sin låt som anklagades för plagiat ganska omgående efter segern.
I år gillade jag till en början inte att Owe Thörnqvist gick vidare till final med sin ”Boogieman blues.” Jag tyckte numret var löjeväckande när han flärpte iväg en varmkorv upp i luften på scen, sjungandes om någon bluesinfluerad snubbe som gillar korv. Men vid avlyssning av låten några gånger föll den på plats. Då blev det plötsligt häftigt att en 87-årig artist gick direkt till final och slog ut andra betydligt yngre förmågor. En av artisterna i deltävlingen var 71 år yngre än Thörnqvist, född 2000.
Den största skrällen var att Loreen åkte ut ut mot Anton Hagman, något som inte många trodde skulle hända. Men Loreens ”Statements” var kanske för hårdsmält för publiken, Hagmans låt satte sig betydligt snabbare i melodiminnet. Men låten hade varit ett bra politiskt inslag i kommande ESC om den nu vunnit. Och Loreen är känd i hela Europa efter segern med ”Euphoria.” Det blev många upprörda känslor och frågetecken utomlands när Loreen slogs ut. Många tippade att hon skulle vunnit hela ”tjottaballogen” igen om hon fått chansen.
Det stod mellan Robin Bengtsson och nykomlingen Nano när vinnaren skulle utses i Melodifestivalen. Hade svenska folket fått avgöra hade Nano vunnit. Robin vann tack vare ett starkare stöd från den internationella juryn. Återigen blev det upprörda känslor över resultatet, många krävde juryns avskaffande. Men saken är den att flera av Sveriges framgångar i ESC på senare år har kommit tack vare den internationella juryn. Såg i dagarna att vi är tippade som trea i tabellen över mest troliga segrare, enligt bettingbolagen. Italien låg då i topp. Robin startar som nummer ett i semifinalen den 10 maj. Kan vara bra, kan vara dåligt. Det har också blivit en del ändringar i numret. Enligt EBU:s regler får man inte vara fler än sex personer på scenen under ett framträdande, så antalet närvarande på scen måste minskas med två.
Det allra senaste är att Ryssland hoppar av tävlingen efter en konflikt mellan EBU och den ryska delegationen med anledning av att deras artist Julia Samojlova uppträtt på Krim efter att Ryssland annekterat området och därmed brutit mot ukrainsk lag. Ryssland kommer inte heller att sända årets tävling.

Tillbaka till Bygdens Nytt nr 2 2017
Tillbaka till Bygdens Nytts startsida
Till Röste.nu startsida
|