Röstebloggen
Välkomna till Röste-bloggen!

Här får vem som helst blogga. Röstebor, Bollnäsbor eller andra får skriva av sig om praktiskt taget vad som helst. Skicka ett mejl till Pär Nordqvist så ska jag lägga ut texten efter att ha läst den. Personangrepp, angrepp mot folkgrupper eller liknande utspel är ej tillåtna.

Pär Nordqvist

Pär ”Nord@” Nordqvist


Foto: Andres Putting/EBU.
HISTORISK SEGER FÖR PORTUGAL. Salvador Sobral och systern Líusa segrade i Eurovison Song Contest med bidraget ’’Amar Pelos Dois.’’ Det blev Portugals första seger i tävlingen.

Svårbegriplig komposition vann ESC

Portugal, Bulgarien, Italien och från och till Sverige var segertippade inför årets Eurovision Song Contest i Kiev i Ukraina. Italien mer eller mindre floppade och hamnade på sjätte plats. Bulgarien däremot, räckte nästan ända fram. Men under hela den mastodontlånga omröstningen under finalen i lördags ledde Portugal och sångaren Salvador Sobral. Bidraget ”Amar Pelos Dois” var ett av de mest märkliga jag sett i de här sammanhangen, och jag har varit på banan sedan mitten av 80-talet. Men hjärtsjuke Salvador Sobral, som egentligen inte skulle orkat delta i tävlingen på grund av sin sviktande hälsa, men som hade läkarteam med sig i kulisserna, gick hem både hos jurygrupperna i varje land och hos alla som ringde och röstade. När jurygrupperna redovisat sina röster visade det sig att högsta poängen gått till Portugal. När folkets röster lagts till stod Portugal som vinnare, dessutom med ett svårslaget poängrekord på hela 758 poäng. Det är Salvadors syster Líusa Sobral som skrivit både text och musik, och de tog emot segerhyllningarna på scenen i arenan i Kiev tillsammans. Salvador höjde glasmikrofonen i luften och applåderna och jublet i arenan samt uppmärksamheten från 200 miljoner tv-tittare blev ett historiskt ögonblick, inte bara för syskonparet, utan också för Portugal, som i och med detta förlorat ESC-oskulden och vunnit för första gången. Det här var landets 49:e försök, det skulle alltså ta nästan 50 år innan det förärades en seger. Det är redan bestämt att nästa års tävling arrangeras i Lissabon.

Jag har lyssnat på bidraget ett par gånger. Jag kunde inte se några som helst tecken på att det skulle vara något som gick hem så oreserverat hos nästan alla när jag såg direktsändningen. Jag har lyckats höra dess melodi och kan på ett plan förstå dess komplexitet, men det är fortfarande svårt att smälta att det är det vinnande bidraget i ESC 2017. När Norge vann 1995 med Nocturnes ”Secret garden” gick diskussionens vågor höga när det var så lite sång, nästan ett instrumentellt framförande, av bland andra riksspelkvinnan Åsa Jinder. Men fåordig är inte den här sången, om än svårbegriplig, i alla fall om man inte sett engelsk översättning. Jag har gjort det och texten handlar om kärlek som tagit slut och längtan tillbaka till den. Låten hade vunnit på att framföras på engelska, nu var språket portugisiska. Men högre hade den ju ändå inte kommit. Troligen kommer årets segrande bidrag inte att toppa hitlistorna i sommar, jag har på känn att den kommer att glömmas ganska omgående. Förra året vann Jamala med ”1944”, och även då höjdes många ögonbryn. ”Hur kunde den vinna? Helt otippat!” Nu har vi alltså två ESC-år med mer eller mindre flummiga låtar som segrare. Är det här något som speglar den tid vi lever i? När mycket annat brakar åt fel håll, så varför ska inte ESC göra det också?

Sverige och Robin Bengtsson låg på tredje plats när jurygrupperna sagt sitt, men när folkets röster lades till, blev scenariot ett annat. Moldavien kom som skjutet ur en kanon och norpade åt sig tredjeplatsen. Belgiens Blanche trängde sig också in i toppstriden. Robin Bengtsson blev till slut femma, samma placering som Frans Jeppsson-Wall förra året. Det var varken sämre eller bättre än väntat, och Robin själv var helnöjd med sitt framträdande och med sina rullbandsdansare. Det ska han vara också, han gjorde en klockren treminutersshow. Tur att internationella juryn körde över svenska folket i Melodifestivalen i våras, annars hade Nano varit vårt bidrag. Har svårt att se att det skulle klarat sig bättre. Svårt att se det har däremot inte Bert Karlsson som uttalat sig efter ESC-finalen. Han anser att det inte alls var någon större bedrift av Robin Bengtsson att bli femma eftersom låtarna var så usla. Det säger han till Aftonbladet.
  – Folkets favorit Nano skulle ha vunnit. Nu ligger vinnarlåten nia på Svensktoppen och det är bevis nog för att den inte håller måttet. Nano har legat etta i flera veckor, fortsätter Bert. Redan 2002, när bidraget ”I wanna” med lettiska Marie N segrade i Tallinn, gick Bert i taket och krävde ESC:s avskaffande i allmänna ordalag. Han är fortfarande av den åsikten att tävlingen inte längre är vad den borde vara.


Programledarna Oleksandr Skichko, Volodymyr Ostapchuk och Timur Miroshnychenko fick utstå mycket spott och spe. De var tråkiga, tramsiga och oprofessionella, enligt många recensenter och personer på sociala medier. I år alltså en trio män, något som retade feministerna både i Sverige och internationellt. Inte blev det bättre av att SVT skickade Måns Zelmerlöw och Edvard af Sillén till kommentatorsbåset i Kiev, de var ju också av ”fel” kön. Men de fick däremot mycket beröm för sin insats, Zelmerlöw höjdes till skyarna som kommentator. Jag är förmodligen ganska ensam om att tycka att årets tre killar var mer down to earth än nämnda Zelmerlöw i sällskap med Petra Mede förra året i Stockholm, men på sociala medier var det många européer som krävde den svenska duon tillbaka.
   Onödig var väl rumpchocken under fjolårssegrarinnan Jamalas framträdande i mellanakten. Hur det står till med säkerheten under pågående direktsändning kan man fråga sig, när en man tar sig upp på stora scenen, hinner dra ner byxorna och visa härligheten innan vakter kommer och drar bort honom. Vad hade hänt om en galning, jihadist eller IS-anhängare, kommit med skjutvapen? Svenske tv-mannen Henrik von Zweibergk var först framme vid blottaren och försökte få honom av scenen, sedan kom vakterna. Sånt här ska inte få hända över huvud taget.


Redan nu börjar arbetet med nästa års svenska melodifestival. Bidrag ska komma in under sommaren, och de bästa ska tas ut och få plats i 2018 års upplaga. Christer Björkman, som i hög grad var inblandad i ESC i Ukraina som producent, får inte vila särskilt länge med andra ord.



Så gick det i Eurovision Song Contest 2017:

1. Portugal, 758 poäng –’’Amar Pelos Dios’’, Salvador Sobral
2. Bulgarien, 615 p. – ’’Beautiful Mess’’, Kristian Kostov
3. Moldavien, 374 p. – ’’Hey Mamma’’, Sunstroke Project
4. Belgien, 363 p. – ’’City Lights’’, Blanche
5. Sverige, 344 p. – ’’I Can’t Go On’’, Robin Bengtsson
6. Italien, 334 p. – ’’Occidentali’s Karma’’, Francesco Gabbani
7. Rumänien, 282 p. – ’’Yodel it!’’, Ilinca featuring Alex Florea
8. Ungern, 200 p. – ’’Origo’’, Pápai Joci
9. Australien, 173 p. – ’’Don’t Come Easy’’, Isaiah
10. Norge, 158 p. – ’’Grab The Moment’’, JOWST
11. Nederländerna, 150 p. – ’’Lights And Shadows’’, OG3NE
12. Frankrike, 135 p. – ’’Requiem’’, Alma
13. Kroatien, 128 p. – ’’My Friend’’, Jacques Houdek
14. Azerbajdzjan, 120 p. – ’’Skeletons’’, Dihaj
15. Storbritannien, 111 p. – ’’Never Give Up On You’’, Lucie Jones
16. Österrike, 93 p. – ’’Running On Air’’, Nathan Trent
17. Vitryssland, 83 p. – ’’Story Of My Life’’, Naviband
18. Armenien, 79 p. – ’’Fly With Me’’, Artsvik
19. Grekland, 77 p. – ’’This Is Love’’, Demy
20. Danmark, 77 p. – ’’Where I Am’’, Anja
21. Cypern, 68 p. – ’’Gravity’’, Hovig
22. Polen, 64 p. – ’’Flashlight’’, Kasia Mos
23. Israel, 39 p. –’’I Feel Alive’’, IMRI
24. Ukraina, 36 p. – ’’Time’’, O Torvald
25. Tyskland, 6 p. – ’’Perfect Life’’, Levina
26. Spanien, 5 p. – ’’Do It For Your Lover’’, Manel Navarro


Publicerat 2017-05-17
Läs fler krönikor!

2017
Röstebloggen vecka 19
Röstebloggen vecka 11
Röstebloggen vecka 7

2016
Röstebloggen vecka 52
Röstebloggen vecka 45
Röstebloggen vecka 31
Röstebloggen vecka 27
Röstebloggen vecka 17

Arkiv

2015
Röstebloggen vecka 49
Röstebloggen vecka 39
Röstebloggen vecka 33
Röstebloggen vecka 22
Röstebloggen vecka 21
Röstebloggen vecka 20
Röstebloggen vecka 11
Röstebloggen vecka 11
Röstebloggen vecka 10
Röstebloggen vecka 10
Röstebloggen vecka 8
Röstebloggen vecka 7
Röstebloggen vecka 7
Röstebloggen vecka 6


2014
Röstebloggen vecka 43
Röstebloggen vecka 33
Röstebloggen vecka 30
Röstebloggen vecka 23
Röstebloggen vecka 20
Röstebloggen vecka 19
Röstebloggen vecka 16
Röstebloggen vecka 12
Röstebloggen vecka 10
Röstebloggen vecka 9
Röstebloggen vecka 8
Röstebloggen vecka 7
Röstebloggen vecka 6
Röstebloggen vecka 5
Röstebloggen vecka 3


2013
Röstebloggen vecka 51
Röstebloggen vecka 48
Röstebloggen vecka 38
Röstebloggen vecka 32
Röstebloggen vecka 28
Röstebloggen vecka 21
Röstebloggen vecka 20
Röstebloggen vecka 14
Röstebloggen vecka 10
Röstebloggen vecka 9
Röstebloggen vecka 8
Röstebloggen vecka 7
Röstebloggen vecka 6
Röstebloggen vecka 5
Röstebloggen vecka 4


2012
Röstebloggen vecka 52-1-2012-2013
Röstebloggen vecka 37
Röstebloggen vecka 27
Röstebloggen vecka 22
Röstebloggen vecka 20
Röstebloggen vecka 14
Röstebloggen vecka 13
Röstebloggen vecka 11
Röstebloggen vecka 10
Röstebloggen vecka 9
Röstebloggen vecka 8
Röstebloggen vecka 7
Röstebloggen vecka 6
Röstebloggen vecka 5
Röstebloggen vecka 2


2011
Röstebloggen vecka 52
Röstebloggen vecka 47
Röstebloggen vecka 46
Röstebloggen vecka 45
Röstebloggen vecka 44
Röstebloggen vecka 43
Röstebloggen vecka 42
Röstebloggen vecka 41
Röstebloggen vecka 40
Röstebloggen vecka 39
Röstebloggen vecka 38
Röstebloggen vecka 37
Röstebloggen vecka 36
Röstebloggen vecka 35
Röstebloggen vecka 34
Röstebloggen vecka 33
Röstebloggen vecka 32
Röstebloggen vecka 31
Röstebloggen vecka 30
Röstebloggen vecka 29
Röstebloggen vecka 28
Röstebloggen vecka 27


Till toppen av sidan

Till Bygdens Nytt
Till startsidan röste.nu