Röstebloggen
Välkomna till Röste-bloggen!

Här får vem som helst blogga. Röstebor, Bollnäsbor eller andra får skriva av sig om praktiskt taget vad som helst. Skicka ett mejl till Pär Nordqvist så ska jag lägga ut texten efter att ha läst den. Personangrepp, angrepp mot folkgrupper eller liknande utspel är ej tillåtna.

Pär Nordqvist

Pär ”Nord@” Nordqvist


Foto: Stina Stjernkvist/Melodifestivalen SVT
HOPPFULL SEGRARE. Benjamin Ingrosso showar för fotograferna när han vunnit Melodifestivalen. Nu är han Sveriges hopp i Eurovision Song Contest i Portugal i maj.

’’Dance you off’’ är för banbrytande – är jag för gammal för Melodifestivalen?

Unge Benjamin Ingrosso segrade i årets Melodifestival med en låt som både internationella juryn och svenska folket hade som favorit – ’’Dance you off.’’ Som jag skrev förra året om ESC-vinnaren från Portugal, ett svårbegripligt bidrag, och jag känner lite av den känslan nu också. Eller, ’’Dance you off’’ är väl egentligen enklare att förstå än Portugals sega ballad, men jag känner inte att det är en låt som har i Melodifestivalen att göra. Den är kanske utanför min zon, den är för banbrytande. Felet ligger hos mig. Jag är 46 år nu, börjar komma i den åldern då man upplever att man inte riktigt begriper sig på dagens musik. Jag har upplevt Melodifestivalen sedan tidigt 80-tal, minns när Carola slog igenom med ’’Främling’’ 1983, Herreys seger i ESC 1984 och när Lotta Engberg höggravid sjöng om bugg och Coca-Cola 1987. För 30 år sedan, 1988, skickade vi Tommy Körberg med ’’Stad i ljus’’, till Dublin. Då vann Celine Dion med ’’Ne partez pas sans moi’’.

   Men åter till 2018. Benjamin Ingrosso är naturligtvis värd all framgång han kan få, men jag tycker det känns lite osäkert, lite vanskligt att skicka honom till Eurovision Song Contest. Min favorit gick det riktigt illa för. Mendez hamnade sist. Men det berodde enbart på internationella juryn, som inte gav hans bidrag ’’Everyday’’ mer än 2 poäng. När folket gav sina röster fylldes det på med 62 till, totalt 64 alltså. Folkets röster till Mendez var i antal det tredje största efter Ingrosso och Felix Sandman. Lik förbannat tog sig inte Mendez upp i resultatlistan. Jag förstår inte varför det blev en sån flopp. Bidraget var ju ett av de starkaste i år, med en internationell touch som jag tror skulle tilltalat öststaterna. Trodde att jumboplatsen skulle tas av Rolandz, men Robert Gustafssons dansband hamnade på tionde plats med ’’Fuldans.’’ Juryn gav Rolandz 24 poäng, sedan fick de 51 poäng av folket. Men seriöst? Hur röstar juryn? Ett bidrag på svenska borde inte rankas högre än ett på engelska. Med det menar jag att det är lättare att tävla i Eurovision Song Contest om texten är på engelska.

   I stora drag har årets Melodifestival känts udda på något sätt. Humorn har varit torr och anonym. Programledaren David Lindgren har säkert gjort sitt bästa med det manus som funnits, men det har aldrig riktigt lyft. Att han tappade byxorna och klev ut på scenen endast i kalsongerna, för att sedan göra en Lill Lindfors, det vill säga veckla ut kläder ur tomma intet, var väl mest iögonfallande i år, men kanske inte så roligt. Han var ju avklädd under förra året också, då han ledde festivalen tillsammans med Clara Henry och Hasse ’’Kvinnaböske’’ Andersson. Då visade han upp ’’pappabrösten’’, skrev tidningarna. Men sjunga kan han, David. Han utklassar de flesta artisterna i tävlingen med sin pipa. Melodifestivalen 2018 har fått utstå enormt mycket negativa skriverier i tidningarna. Man har kunnat läsa om allt från ’’rövshow’’ till att vissa artister borde ’’bötfällas’’ på grund av att de sjungit för dåligt. Till och med etablerade artister och komiker som Sven Melander och Babben Larsson har kritiserat hur festivalen lagts upp och bristerna i manus. Sven Melander var så kritisk att han fick gå ut och be om ursäkt i sin kanal på youtube ett par veckor efter sitt utspel. Det var ju inte David Lindgren som person han ville åt, utan snarare SVT:s brist på idéer och dåliga manus. David hade sagt på en presskonferens att han upplevde kritiken som ’’ett knivhugg i ryggen’’ och att han inte skulle ge kollegor kritik, i alla fall inte på det här sättet, under en produktion. Det var främst det som föranledde Melanders ursäkt.

  ’’Reklamavbrotten’’ där Anna Book gör låtsasreklam för olika Mello-produkter föll inte heller i god jord, och ska man vara ärlig så hade inslaget kunnat strykas. Book själv var i början tveksam till att medverka, men valde ändå att göra det. Hon om någon borde väl ha koll på vad som är gångbart, både i Melodifestivalen och andra sammanhang. ’’FAB-Freddies’’ insats? Ja han, eller hon, kanske hen, och allt glitter och ’’hollidalidoo’’ blev stundtals för mycket. Men visst, David behövde kanske en sidekick, men att skjuta ut t-shirtar ur någon sorts kanon, nja, det finns säkert andra lösningar på hur man ska agera som sidekick. Jag hade varken sett eller hört talas om FAB-Freddie tidigare, men han har varit barnprogramledare i Barnkanalens Morgonshow och även synts i realityserien Wild Kids.

   Frågan är hur SVT ska vända på steken till nästa år. Tittarsiffrorna dalade under denna säsong, särskilt under Andra chansen, som fick sin sämsta tittarsiffra sedan 2011, en bra bit under tre miljoner, men då var inte antalet tittare som såg programmet via playtjänsten medräknade. Men i finalen slogs röstningsrekord med över 13 miljoner registrerade röster, de flesta gjorda i den så kallade hjärtappen, där ingen kostnad tas. Tittarsiffrorna för finalen har kommit och de visar att omkring 3,5 miljoner såg sändningen, och den siffran får betecknas som ganska låg. För bara några år sedan var det nästan en miljon fler tittare, men då var möjligheterna att se på tv direkt på nätet inte lika utbyggda som nu. När årets festival nu är över, och kvällstidningarnas rapportering har nått sin hamn, erkänner högt uppsatta personer på SVT att årets festival inte blev som det var tänkt på vissa områden, och då syftar man bland annat på antalet tittare. Under festivalens gång var det ingen som sa så, utan tittarsiffrorna var helt i linje med dagens tv-landskap.

   Allt fler röster höjs för att göra festivalen kortare, kanske högst tre veckor, två semifinaler och en final. Nuvarande koncept med turné i sex veckor har funnits sedan 2002. I Finland har man ingen långdragen turné. I år avgjordes landets melodifestival under en och samma kväll, med samma artist som sjöng tre bidrag. Det skulle aldrig gå i Sverige, i alla fall inte under Christer Björkmans era. Det finländska upplägget liknar det i Sverige på 1960-talet. Vid flera tillfällen fick inte den som vann i Sverige åka till Eurovisionen, utan en annan artist utsågs. Till exempel så fick Lill-Babs åka i Siw Malmkvist och Gunnar Wiklunds ställe 1961 och framföra låten ’’April, april’’ som Siw Malmkvist vunnit med. Anledningen var att Siw under framträdandet glömde bort texten och började tralla, skratta och vissla, samtidigt som hon bad publiken att låta bli att skratta. Pressen kritiserade henne för att ha ’’spelat apa.’’ Det var andra gången som Malmkvist nekades att tävla internationellt.

   Eurovision Song Contest inleds med semifinal 1 den 8 maj, för att fortsätta med semifinal 2 den 10 maj. Då sätts vår 20-åring på prov. Det är nog ingen risk att vi missar finlen. Det har bara hänt en gång – 2010, då Anna Bergendahl misslyckades med ’’This is my life’’. Lördag 12 maj avgörs allt i Lissabon. Lycka till, alla som känner att de behöver det.



Resultat Melodifestivalen 2018:
(Jurygruppernas röster först)

1. Benjamin Ingrosso: ”Dance you off” 181 poäng (114 + 67)
2. Felix Sandman: ”Every single day” 158 (94 + 64)
3. John Lundvik: ”My turn” 128 (66 + 62)
4. Samir & Viktor: ”Shuffla” 114 (54 + 60)
5. Mariette: ”For you” 113 (64 + 49)
6. Liamoo: ”Last breath” 105 (52 + 53)
7. Margaret: ”In my cabana” 103 (62 + 41)
8. Martin Almgren: ”A bitter lullaby” 84 (43 + 41)
9. Renaida: ”All the feels” 81 (30 + 51)
10. Rolandz: ”Fuldans” 75 (24 + 51)
11. Jessica Andersson: ”Party voice” 70 (33 + 37)
12. Mendez: ”Everyday” 64 (2 + 62)


Publicerat 2018-03-22
Arkiv

2017
Röstebloggen vecka 31
Röstebloggen vecka 20
Röstebloggen vecka 19
Röstebloggen vecka 11
Röstebloggen vecka 7


2016
Röstebloggen vecka 52
Röstebloggen vecka 45
Röstebloggen vecka 31
Röstebloggen vecka 27
Röstebloggen vecka 17


2015
Röstebloggen vecka 49
Röstebloggen vecka 39
Röstebloggen vecka 33
Röstebloggen vecka 22
Röstebloggen vecka 21
Röstebloggen vecka 20
Röstebloggen vecka 11
Röstebloggen vecka 11
Röstebloggen vecka 10
Röstebloggen vecka 10
Röstebloggen vecka 8
Röstebloggen vecka 7
Röstebloggen vecka 7
Röstebloggen vecka 6


2014
Röstebloggen vecka 43
Röstebloggen vecka 33
Röstebloggen vecka 30
Röstebloggen vecka 23
Röstebloggen vecka 20
Röstebloggen vecka 19
Röstebloggen vecka 16
Röstebloggen vecka 12
Röstebloggen vecka 10
Röstebloggen vecka 9
Röstebloggen vecka 8
Röstebloggen vecka 7
Röstebloggen vecka 6
Röstebloggen vecka 5
Röstebloggen vecka 3


2013
Röstebloggen vecka 51
Röstebloggen vecka 48
Röstebloggen vecka 38
Röstebloggen vecka 32
Röstebloggen vecka 28
Röstebloggen vecka 21
Röstebloggen vecka 20
Röstebloggen vecka 14
Röstebloggen vecka 10
Röstebloggen vecka 9
Röstebloggen vecka 8
Röstebloggen vecka 7
Röstebloggen vecka 6
Röstebloggen vecka 5
Röstebloggen vecka 4


2012
Röstebloggen vecka 52-1-2012-2013
Röstebloggen vecka 37
Röstebloggen vecka 27
Röstebloggen vecka 22
Röstebloggen vecka 20
Röstebloggen vecka 14
Röstebloggen vecka 13
Röstebloggen vecka 11
Röstebloggen vecka 10
Röstebloggen vecka 9
Röstebloggen vecka 8
Röstebloggen vecka 7
Röstebloggen vecka 6
Röstebloggen vecka 5
Röstebloggen vecka 2


2011
Röstebloggen vecka 52
Röstebloggen vecka 47
Röstebloggen vecka 46
Röstebloggen vecka 45
Röstebloggen vecka 44
Röstebloggen vecka 43
Röstebloggen vecka 42
Röstebloggen vecka 41
Röstebloggen vecka 40
Röstebloggen vecka 39
Röstebloggen vecka 38
Röstebloggen vecka 37
Röstebloggen vecka 36
Röstebloggen vecka 35
Röstebloggen vecka 34
Röstebloggen vecka 33
Röstebloggen vecka 32
Röstebloggen vecka 31
Röstebloggen vecka 30
Röstebloggen vecka 29
Röstebloggen vecka 28
Röstebloggen vecka 27


Till toppen av sidan

Till Bygdens Nytt
Till startsidan röste.nu