Röste.nu – Bygdens Nytt nr 3 2017 – Småsaker med Pär Nordqvist


Pär NordqvistSmåsaker
med Pär Nordqvist

Foto: Andres Putting/EBU.
HISTORISK SEGER FÖR PORTUGAL. Salvador Sobral och systern Líusa segrade i Eurovison Song Contest med bidraget ’’Amar Pelos Dois.’’ Det blev Portugals första seger i tävlingen.

Svårbegriplig komposition vann ESC

KIEV/RÖSTE 13 maj 2017
Portugal, Bulgarien, Italien och från och till Sverige var segertippade
inför årets Eurovision Song Contest i Kiev i Ukraina. Italien mer eller mindre floppade och hamnade på sjätte plats. Bulgarien, däremot, räckte nästan ända fram. Men under hela den mastodontlånga omröstningen under finalen ledde Portugal och sångaren Salvador Sobral. Bidraget ”Amar Pelos Dois” var ett av de mest märkliga jag upplevt i de här sammanhangen, och jag har varit på banan sedan mitten av 80-talet. Men hjärtsjuke Salvador Sobral, som egentligen inte skulle orkat delta i tävlingen på grund av sin sviktande hälsa, och som hade läkarteam i kulisserna, gick hem både hos jurygrupperna i varje land och hos alla som röstade. När jurygrupperna redovisat sina röster visade det sig att högsta poängen gått till Portugal. När folkets röster lagts till stod Portugal som vinnare, dessutom med ett svårslaget poängrekord på hela 758 poäng. Det är Salvadors syster Líusa Sobral som skrivit både text och musik, och de tog emot segerhyllningarna på scenen i arenan i Kiev tillsammans. Salvador höjde glasmikrofonen i luften och applåderna och jublet i arenan samt uppmärksamheten från 200 miljoner tv-tittare blev ett historiskt ögonblick, inte bara för syskonparet, utan också för Portugal, som i och med detta förlorat ESC-oskulden och vunnit för första gången. Det här var landets 49:e försök, det skulle alltså ta nästan 50 år innan det blev en seger. Det är redan bestämt att nästa års tävling arrangeras i Lissabon.

Jag har lyssnat på bidraget ett par gånger. Jag kunde inte se eller höra några som helst tecken på att det skulle gå hem så oreserverat hos nästan alla när jag såg direktsändningen. Jag har lyckats höra dess melodi och kan förstå dess komplexitet, men det är fortfarande svårt att smälta att det är det vinnande bidraget i ESC 2017. När Norge vann 1995 med Nocturnes ”Secret garden” gick diskussionens vågor höga när det var så lite sång, nästan ett instrumentalt framförande, av bland andra riksspelkvinnan Åsa Jinder. Men fåordig är inte den här sången, om än svårbegriplig, i alla fall om man inte sett engelsk översättning. Texten handlar om kärlek som tagit slut och längtan tillbaka till den. Låten hade vunnit på att framföras på engelska, nu var språket portugisiska. Men högre hade den ju ändå inte kommit. Troligen kommer årets segrande bidrag inte att toppa hitlistorna i sommar, jag har på känn att den kommer att glömmas ganska omgående. Förra året vann Jamala med ”1944”, och även då höjdes många ögonbryn. Nu har vi alltså två ESC-finaler på rad med mer eller mindre flummiga låtar som segrare. Är det här något som speglar den tid vi lever i? När mycket annat brakar åt fel håll, gör ESC det också?

Sverige och Robin Bengtsson låg på tredje plats när jurygrupperna sagt sitt, men när folkets röster lades till, blev scenariot ett annat. Moldavien kom som skjutet ur en kanon och norpade åt sig tredjeplatsen. Belgiens Blanche trängde sig också in i toppstriden. Robin Bengtsson blev till slut femma, samma placering som Frans Jeppsson-Wall förra året. Det var varken sämre eller bättre än väntat, och Robin själv var helnöjd med sitt framträdande och med sina rullbandsdansare. Det ska han vara också, han gjorde en klockren treminutersshow. Tur att internationella juryn körde över svenska folket i Melodifestivalen i våras, annars hade Nano varit vårt bidrag. Har svårt att se att det skulle klarat sig bättre. Det har däremot inte Bert Karlsson, som uttalat sig efter ESC-finalen. Han anser inte att det var någon större bedrift av Robin Bengtsson att bli femma eftersom låtarna var så usla. Det säger han till Aftonbladet.
   – Folkets favorit Nano skulle ha vunnit. När vinnarlåten ligger nia på Svensktoppen är det bevis nog för att den inte håller. Nano har legat etta i ett par månader, fortsätter Bert. Redan 2002, när bidraget ”I wanna” med lettiska Marie N segrade i Tallinn, gick Bert i taket och krävde ESC:s avskaffande. Han tycker fortfarande att tävlingen inte längre är vad den borde vara.


Programledarna Oleksandr Skichko, Volodymyr Ostapchuk och Timur Miroshnychenko fick utstå mycket spott och spe. De var tråkiga, tramsiga och oprofessionella, enligt många recensenter och personer på sociala medier. I år alltså en trio män, något som retade feministerna både i Sverige och internationellt. Inte blev det bättre av att SVT skickade Måns Zelmerlöw och Edvard af Sillén till kommentatorsbåset i Kiev, de var ju också av ”fel” kön. Men de fick däremot mycket beröm för sin insats, Zelmerlöw höjdes till skyarna som kommentator. Jag är förmodligen ganska ensam om att tycka att årets tre killar var mer down to earth än nämnda Zelmerlöw i sällskap med Petra Mede förra året i Stockholm, men på sociala medier var det många européer som krävde den svenska duon tillbaka.
   Rumpchocken under fjolårssegrarinnan Jamalas framträdande i mellanakten drog mycket uppmärksamhet till sig. Hur det står till med säkerheten under pågående direktsändning, när en man tar sig upp på stora scenen, hinner dra ner byxorna och visa härligheten innan vakter kommer och drar bort honom? Vad hade hänt om en galning, jihadist eller IS-anhängare, kommit med skjutvapen? Svenske tv-mannen Henrik von Zweibergk var först framme vid blottaren och försökte få honom av scenen. Sånt här ska inte få hända över huvud taget.


Ganska omgående efter finalen började arbetet med nästa års svenska melodifestival. Bidrag kommer in under sommaren, och de bästa ska tas ut och få plats i 2018 års upplaga. Christer Björkman, som i hög grad var inblandad som producent i årets ESC, fick inte vila särskilt länge med andra ord.



Så gick det i Eurovision Song Contest 2017:

1. Portugal, 758 poäng –’’Amar Pelos Dios’’, Salvador Sobral
2. Bulgarien, 615 p. – ’’Beautiful Mess’’, Kristian Kostov
3. Moldavien, 374 p. – ’’Hey Mamma’’, Sunstroke Project
4. Belgien, 363 p. – ’’City Lights’’, Blanche
5. Sverige, 344 p. – ’’I Can’t Go On’’, Robin Bengtsson
6. Italien, 334 p. – ’’Occidentali’s Karma’’, Francesco Gabbani
7. Rumänien, 282 p. – ’’Yodel it!’’, Ilinca featuring Alex Florea
8. Ungern, 200 p. – ’’Origo’’, Pápai Joci
9. Australien, 173 p. – ’’Don’t Come Easy’’, Isaiah
10. Norge, 158 p. – ’’Grab The Moment’’, JOWST
11. Nederländerna, 150 p. – ’’Lights And Shadows’’, OG3NE
12. Frankrike, 135 p. – ’’Requiem’’, Alma
13. Kroatien, 128 p. – ’’My Friend’’, Jacques Houdek
14. Azerbajdzjan, 120 p. – ’’Skeletons’’, Dihaj
15. Storbritannien, 111 p. – ’’Never Give Up On You’’, Lucie Jones
16. Österrike, 93 p. – ’’Running On Air’’, Nathan Trent
17. Vitryssland, 83 p. – ’’Story Of My Life’’, Naviband
18. Armenien, 79 p. – ’’Fly With Me’’, Artsvik
19. Grekland, 77 p. – ’’This Is Love’’, Demy
20. Danmark, 77 p. – ’’Where I Am’’, Anja
21. Cypern, 68 p. – ’’Gravity’’, Hovig
22. Polen, 64 p. – ’’Flashlight’’, Kasia Mos
23. Israel, 39 p. –’’I Feel Alive’’, IMRI
24. Ukraina, 36 p. – ’’Time’’, O Torvald
25. Tyskland, 6 p. – ’’Perfect Life’’, Levina
26. Spanien, 5 p. – ’’Do It For Your Lover’’, Manel Navarro


Till toppen av sidan

Tillbaka till Bygdens Nytts startsida
Till Röste.nu startsida